Esilämmitys säästää moottoria ja polttoainetta

Moottoreiden ja moottoriöljyjen kehittyminen ei ole häivyttänyt esilämmittämisen tärkeyttä. Moottorin lisäksi myös auton sisätiloja kannattaa lämmittää ennen ajoa. Moottorin esilämmitys pienentää polttoaineenkulutusta ja pakokaasupäästöjä. Sisätilojen esilämmittäminen tuo mukavuutta ja parantaa liikenneturvallisuutta.  Vältä kuitenkin hukkalämmitystä. 

Esilämmityksestä on hyötyä

VTT testasi DEFA:n toimeksiannosta auton sähkölaitteiden käytön vaikutusta polttoaineenkulutukseen ja lähipäästöihin. Mittausten perusteella akun varaaminen ja moottorin esilämmitys pienentävät merkittävästi terveydelle haitallisia pakokaasupäästöjä ja jonkin verran myös polttoaineenkulutusta. Kaikki polttomoottoriautossa käytettävä sähkö tehdään polttoaineella. Testin mukaan moottorin esilämmitys säästää autossa kuin autossa, mutta polttoaineensäästö on sitä suurempaa, mitä vanhempi auto on. Myös uusissa autoissa esilämmitys on varsinkin kovilla pakkasilla edullisempi vaihtoehto kuin auton omien sähköisten lämmittimien käyttäminen. Sisätilalämmitintä käytettäessä lasit ovat liikkeelle lähdettäessä huurteettomia ja matkustamo lämmin, mikä parantaa merkittävästi liikenneturvallisuutta ja ajomukavuutta.

Vältä hukkalämmitystä

Yli kolme tuntia kestävä moottorin esilämmittäminen on hukkalämmitystä. Sopiva esilämmitysaika kannattaa säätää ulkoilman lämpötilan mukaan ajastimella tai etäohjauksella. Sisätilalämmitintä ei kannata pitää päällä yli kahta tuntia.
Uudemmissa automalleissa ei taloudellisessa mielessä tarvita esilämmitystä, kun lämpötila on plussan puolella. Jos kylmäkäynnistyksen jälkeen käytetään paljon auton omia sähköisiä lämmittimiä, polttoaineenkulutus voi nousta selvästi verrattuna esilämmitettyyn autoon. Esimerkiksi takalasin ja peilien turha lämmittäminen saattaa lisätä kulutusta yli 0,5 l/100 km.
Sisätiloja voidaan lämmittää myös polttoainetoimisella lisälämmittimellä. Lämmitysjärjestelmät tukevat toisiaan, ja moottorinlämmittimeen yhdistetty ylläpitolaturi on polttoainetoimisen lämmitimen käyttövarmuuden kannalta tärkeä varuste.

Muista turvallisuus

• lämmitystolpan kansi on pidettävä aina lukittuna
• lämmittimen johtoa ei saa jättää kiinni pistorasiaan
• lämmittimen johdon kanssa ei pidä käyttää jatkojohtoa

Sähköisten esilämmittimien lämmitysajat

Ulkolämpötila  Esilämmitysaika
+5--5 °C 0,5–1 tuntia
–5--10 °C 1–2 tuntia
alle –10 °C 2–3 tuntia
Lyhempi aika riittää lohko- ja letkulämmittimelle, pidempi aika on säteilylämmittimen tarvitsema lämmitysaika.

 

Lue seuraavaksi

Polttopuut lopussa? Osta ne helposti netistä

Mihin polttopuita voi varastoida?

Kuivaamalla saat sadon talteen